Rabu, 16 Mac 2011

Selalu ditinggalkan atau meninggalkan?

Salam....

Sudah agak lama tidak menulis di sini. Maaf, agak sibuk menguruskan hal rumahtangga dan kerja-kerja sampingan..di samping tu, belum ada idea nak tulis apa di blog utk dikongsikan..sekarang ada...Insyaallah saya kongsikan...

Anda selalu ditinggalkan? Atau anda sering meninggalkan?..mmm..kalau ditinggalkan tu maknanya pasangan anda selalu kena kerja outstationlah tu..
kalau meninggalkan pulak, anda bekerja dan sering kena outstation..tapi, bukan tertakluk kepada itu saja, ia sangat luas. Contoh lain, anda (suri rumah) ditinggalkan setiap hari sebab, suami pergi kerja, anak-anak pergi sekolah..hehe..itu pun sama saja konsepnya ye..

Samada dalam kedua-dua situasi ini, tentu hati kita merasai berbagai perasaan..sebagai seorang Islam tidak lain, kita hanya perlu berserah kepadaNya (bertawakkal). Yang ditinggalkan tentu banyak tanggungjawabnya lebih-lebih lagi isteri, samada bekerja atau tidak bekerja. Memelihara diri, anak-anak, harta benda suami, etc..Yang meninggalkan juga banyak tanggungjawab..pelihara maruah diri dalam keadaan suami tiada di sisi, tanggungjawab kerja, etc.

Apa sebenarnya yang kita perlu buat dalam keadaan begini? DOA! itulah jawapannya...
Apa doanya utk yang ditinggalkan?      بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ    وَأَلۡقَيۡتُ عَلَيۡكَ مَحَبَّةً۬ مِّنِّى وَلِتُصۡنَعَ عَلَىٰ عَيۡنِىٓ .٣٩



"dan Aku telah melimpahkah kasih sayang yang datang daripadaKu dan supaya diasuh di bawah pengawasanKu"
Doa ini adalah dari surah Toha; ayat 39.
Saya mendapat doa ini beberapa tahun lepas. Pada mulanya saya buat tak tahu saja..sekadar baca dan letak tepi..tak da nak amalkan de....kemudian doa ini datang lagi depan saya..tapi kali ni, dengan penerangan yang membuatkan saya sangat menghargai doa ini..Alhamdulillah..
MashaAllah!..tahukah doa ini adalah ayat ketika mana Allah mengilhamkan kepada ibu Nabi Musa a.s supaya meletakkannya di dalam peti dan melepaskannya ke laut. (Zaman pemerintahan Firaun yg memerintahkan supaya semua bayi yg baru lahir dibunuh kerana takut kuasanya tergugat akan kelahiran seorang manusia yang bakal menandinginya.) Bagaimana perasaan seorang ibu dapat menghadapi dugaan seperti ini. Begitu tabahnya dan dengan tawakkal yang sangat tinggi..

Manakala saat kita meninggalkan, ada doanya juga: "Kuamanahkah pada Allah agamamu, serta amanahmu (keluarga dan harta bendamu) dan semua amalanmu. Dan disampaikan salam kepadamu"

Dalam kehidupan kita juga tidak dapat lari dari keadaan ditinggalkan seperti ini..hanya kepadaNya lah tempat kita bertawakkal. Peganglah kita dengan tali Allah selagi itu kita akan selamat di dunia dan di akhirat Insyaallah. Semoga sama-sama kita dapat mengamalkan doa ini..Insyaallah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan