Salam....
Lama tak menulis...sibuk hal anak2, designing, menjahit..etc..
Kisah kali ni ialah bagaimana nak membantu mengurangkan rasa takut anak anda. Ataupun hilangkan terus...
Masalah ni saya alami sendiri..anak pertama saya ni penakut sikit. Nak pergi bilik air nak kena teman. Nak naik atas nak kena teman..pendek kata nak berteman je la..tapi suka tengok citer ultraman,segala macam raksasa ada dalam tu..
Mula2 saya marah, agaknya ada raksasa colour2 tunggu kat bilik air ke macam dlm tv tu...
Saya jumpa dengan ustazah di sekolah pra tahfiznya..macam mana nak atasi masalah takut dia ni. Ustazah tu mencadangkan supaya dia takbir atau azan selalu dalam rumah.
Saya pun tak sabar nak praktikkan dalam rumah. Bila tiba masa dia nak kena naik atas cari baju, dia mula nak panggil adik girlnya yg kenit. Saya pun mencelah..suruh dia pergi sendiri dan minta dia takbir. Akhirnya dia berjaya pergi sendiri sambil bertakbir. Alhamdulillah.....
Belum selesai lagi..mungkin ambil masa...tak pe, sejak hari tu, memang dia dah berani sikit naik atas sambil bertakbir...Mashaallah...apa2 pun berbalik kepada Yang Esa....
Isnin, 26 Julai 2010
Rabu, 23 Jun 2010
Bagaimana sifat memberi membantu membersih jiwa
Salam semua...
Ada satu rancangan tv yang bakal menjadi bahan tontonan favourite saya selepas di beritahu oleh seorang rakan. Rancangan itu adalah Nanny 911 di ntv7. Rancangan ini sangat bagus sbb banyak parenting tips.
Pertama kali menontonnya sudah dapat belajar sesuatu. Alhamdulillah.
Bagaimana seorang wanita menjaga 23 orang anak2 kurang upaya bersama suami yang kurang upaya! Mashaallah....
Apa yang menariknya wanita ini tidak pernah marah,tengking atau pukul anak2 ini. Sebaliknya dia sentiasa melayan dengan sabar setiap permintaan anak2 ini. Pada sessi temuramah, dia berkata umurnya 40 tahun. Saya melihatnya sepuluh tahun lebih muda atau lebih muda lagi.
Dia mencabar rancangan Nanny 911 ini utk ke rumahnya dan menyelesaikan masalah dia. Dia tidak pernah berehat, apa lagi bercuti!
Di pendekkan cerita memang nanny 911 ini berjaya menyelesaikan masalah wanita ini.
Apa yang saya nak kupas di sini, wanita ini sangat kental jiwanya. Sabar dengan kerenah anak2 nya. Sebenarnya 23 orang kanak2 ini bukan anaknya tetapi anak kurang upaya yang ditinggalkan ibu bapa. Dia menyerahkan seluruh hidupnya utk mendidik, membesarkan anak2 ini.
Dia sentiasa MEMBERI. Kerenah anak2 ini tidak pernah berhenti. Ada bergaduh serentak 3 keadaan lah, tetapi dia menyelesaikan satu persatu. Setiap kali sessi makan, dia sediakan menu atas permintaan. Mashaallah! Dia sediakan seorang diri! Dah macam Iron chef plak! tapi iron chef ada assistant.
Bila tiba bab membasuh, berpuluh kali cucian! Dia juga buat sorang2! Bila bab melipat, apa lagi! Lepas tu lepas dia settle hal2 budak2 ni, suaminya yang kurang upaya plak dia settle! Pendek kata memang dia x pernah berhenti. Bila anak2 kesedihan dia sentiasa ada untuk memeluk dan memberi semangat. Kelebihan yang nyata anak2 ini sentiasa dalam keadaan motivated walaupun mereka kurang upaya sehingga kan 3 orang nanny yang didatangkan terpegun dengan mereka. Anak2 ini seperti kanak2 biasa saja.
Kesimpulannya, memberi itu membersih jiwa. Dalam bentuk apa sekalipun. Apa yang ada pada kita. Jika tidak mampu dengan wang, ada lagi yang lain. Kudrat kekuatan, akal fikiran, motivasi, senyuman, doa, etc. Banyak lagi. Saya berpesan kepada diri saya sendiri, sentiasa cari apa yang boleh diberi...Sentiasa dalam keadaan memberi menjernihkan minda, mata hati, menjernihkan wajah, menguatkan badan.
Ada satu rancangan tv yang bakal menjadi bahan tontonan favourite saya selepas di beritahu oleh seorang rakan. Rancangan itu adalah Nanny 911 di ntv7. Rancangan ini sangat bagus sbb banyak parenting tips.
Pertama kali menontonnya sudah dapat belajar sesuatu. Alhamdulillah.
Bagaimana seorang wanita menjaga 23 orang anak2 kurang upaya bersama suami yang kurang upaya! Mashaallah....
Apa yang menariknya wanita ini tidak pernah marah,tengking atau pukul anak2 ini. Sebaliknya dia sentiasa melayan dengan sabar setiap permintaan anak2 ini. Pada sessi temuramah, dia berkata umurnya 40 tahun. Saya melihatnya sepuluh tahun lebih muda atau lebih muda lagi.
Dia mencabar rancangan Nanny 911 ini utk ke rumahnya dan menyelesaikan masalah dia. Dia tidak pernah berehat, apa lagi bercuti!
Di pendekkan cerita memang nanny 911 ini berjaya menyelesaikan masalah wanita ini.
Apa yang saya nak kupas di sini, wanita ini sangat kental jiwanya. Sabar dengan kerenah anak2 nya. Sebenarnya 23 orang kanak2 ini bukan anaknya tetapi anak kurang upaya yang ditinggalkan ibu bapa. Dia menyerahkan seluruh hidupnya utk mendidik, membesarkan anak2 ini.
Dia sentiasa MEMBERI. Kerenah anak2 ini tidak pernah berhenti. Ada bergaduh serentak 3 keadaan lah, tetapi dia menyelesaikan satu persatu. Setiap kali sessi makan, dia sediakan menu atas permintaan. Mashaallah! Dia sediakan seorang diri! Dah macam Iron chef plak! tapi iron chef ada assistant.
Bila tiba bab membasuh, berpuluh kali cucian! Dia juga buat sorang2! Bila bab melipat, apa lagi! Lepas tu lepas dia settle hal2 budak2 ni, suaminya yang kurang upaya plak dia settle! Pendek kata memang dia x pernah berhenti. Bila anak2 kesedihan dia sentiasa ada untuk memeluk dan memberi semangat. Kelebihan yang nyata anak2 ini sentiasa dalam keadaan motivated walaupun mereka kurang upaya sehingga kan 3 orang nanny yang didatangkan terpegun dengan mereka. Anak2 ini seperti kanak2 biasa saja.
Kesimpulannya, memberi itu membersih jiwa. Dalam bentuk apa sekalipun. Apa yang ada pada kita. Jika tidak mampu dengan wang, ada lagi yang lain. Kudrat kekuatan, akal fikiran, motivasi, senyuman, doa, etc. Banyak lagi. Saya berpesan kepada diri saya sendiri, sentiasa cari apa yang boleh diberi...Sentiasa dalam keadaan memberi menjernihkan minda, mata hati, menjernihkan wajah, menguatkan badan.
Sabtu, 15 Mei 2010
TELEKUNG ONE PIECE YEMEN
Assalamualaikum..
SILA LAWATI http://almassolehah.blogspot.com untuk maklumat terkini produk telekung one piece.
Ini adalah percubaan pertama saya dalam perniagaan internet. Saya menjual 'telekung one piece ala-ala Yemen' . Telekung ini sangat baru di Malaysia. Kainnya dibuat dari material cotton. Terdapat banyak pilihan warna. Material ada sedikit berbeza mengikut warna benang.
Ada poket dihadapan telekung. Sesuai untuk semua.
Terdapat juga saiz untuk kanak-kanak berumur 4-6 tahun, juga 7-12 tahun. Tiada stok buat masa ini. Walaubagaimanapun boleh order, Insyaallah akan dipenuhi dalam waktu terdekat.
Harga RM 80.00 sahaja tidak termasuk kos penghantaran. (RM2.00 dari harga ini akan disumbangkan untuk pembangunan Surau Al-Kausar, Bandar Tasik Puteri,Rawang. Semoga mendapat barakah.)

Kod warna: Dark green (1 available)

Kod warna: Light beige (sold to zaimah.tq)

Kod warna: Light blue (1 available)

Kod warna: Brown (1 available)
Warna-warna lain seperti maroon, light pink,blue turquoise, olive green, very black, white, grey juga ada. Ia tiada stok pada saya. Jika ada permintaan akan dipenuhi Insyaallah dalam waktu terdekat.
Cara bayaran: Maybank (162021036087) di atas nama Muhamad Salmi Bin Md Said.
Cara penghantaran: Pos Ekspress: RM5.00
Pos Laju: Semenanjung RM7.00, Sabah & Sarawak RM8.00
Sesiapa berminat, sila hubungi:
email : ntitah78@yahoo.com
sila sertakan :
1. Nama
2. No. Hp
3. Kod warna dan bilangan
4. Cara penghantaran
5. Alamat
Untuk immediate reply sila hubungi terus hp saya : Titah-0126651432
Sekian. Selamat membeli.
SILA LAWATI http://almassolehah.blogspot.com untuk maklumat terkini produk telekung one piece.
Ini adalah percubaan pertama saya dalam perniagaan internet. Saya menjual 'telekung one piece ala-ala Yemen' . Telekung ini sangat baru di Malaysia. Kainnya dibuat dari material cotton. Terdapat banyak pilihan warna. Material ada sedikit berbeza mengikut warna benang.
Ada poket dihadapan telekung. Sesuai untuk semua.
Terdapat juga saiz untuk kanak-kanak berumur 4-6 tahun, juga 7-12 tahun. Tiada stok buat masa ini. Walaubagaimanapun boleh order, Insyaallah akan dipenuhi dalam waktu terdekat.
Harga RM 80.00 sahaja tidak termasuk kos penghantaran. (RM2.00 dari harga ini akan disumbangkan untuk pembangunan Surau Al-Kausar, Bandar Tasik Puteri,Rawang. Semoga mendapat barakah.)
Kod warna: Dark green (1 available)
Kod warna: Light beige (sold to zaimah.tq)
Kod warna: Light blue (1 available)
Kod warna: Brown (1 available)
Warna-warna lain seperti maroon, light pink,blue turquoise, olive green, very black, white, grey juga ada. Ia tiada stok pada saya. Jika ada permintaan akan dipenuhi Insyaallah dalam waktu terdekat.
Cara bayaran: Maybank (162021036087) di atas nama Muhamad Salmi Bin Md Said.
Cara penghantaran: Pos Ekspress: RM5.00
Pos Laju: Semenanjung RM7.00, Sabah & Sarawak RM8.00
Sesiapa berminat, sila hubungi:
email : ntitah78@yahoo.com
sila sertakan :
1. Nama
2. No. Hp
3. Kod warna dan bilangan
4. Cara penghantaran
5. Alamat
Untuk immediate reply sila hubungi terus hp saya : Titah-0126651432
Sekian. Selamat membeli.
Rabu, 21 April 2010
Kanak2 umur 4 tahun dapat surat cinta!
Salam...
Ni saya nak ceritakan pengalaman saya menghadapi anak yang mendapat surat cinta!
Rasanya ni pertama kali saya mendengar anak2 seawal ini dapat surat cinta! Kisah ni berlaku masa anak saya yang kedua masuk sekolah pra masa tahun 2009. Umur dia baru 4 tahun masa tu! Actually belum 4 tahun sbb lahir bulan 7.
Suatu hari anak saya balik membawa sekeping kertas dalam poket bajunya. Dia siap bagi tahu kertas tu ada girl nama sekian bagi. Saya x da fikir apa2. Sampai satu tahap dia asik belek2 kertas kosong tu dan siap bawak tidur! Barulah saya tergelak dan terkejut sebenarnya.
Keesokkan harinya dia dapat kertas lagi tapi......kertas kali ni berwarna PINK! Kelakar betul gelagat budak2 ni..anak saya dapat 'surat cinta' sampai 3 hari berturut2! Okay x pe, saya fikir x da apa2 efect. Rupanya girl ni anak jiran juga, masa naik van sekolah dia selalu ajak anakku duduk sebelah dia dan dia macam jaga anakku ni..macam kakak jaga adik gitu..
Anak saya ni ada angin sket..i.e moody..kalau time dia x nak makan..payah betul nak pujuk..suatu hari kami makan di luar, anak saya ni dia tgh x da mood. So, dia buat perangai sket..makanan dah order tapi dia x nak makan. Suami pun dah x tau nak pujuk macam mana lagi nih..mcm2 akal di fikiran..tiba2 saya terfikir girl ni..Apa saya buat? Saya pun pujuk dia, "makanlah, nanti bila pergi sekolah esok, cerita dekat 'girl' ni Haziq (nama anakku) makan apa hari ni, (masa tu makan sata dan otok2 di Kemaman) ntah2 dia x pernah makan.. (whatever.. kalau mmg dia makan sata ni hari2...hihi)"
Tahu x apa tindakan anakku ini!!!!!! Dia terus senyum...dan nak makan!!!Alhamdulillah...aku pun kata pd suami, "bang, parah ni..anak kita dah pandai main cinta..." hubby ku senyum je.
Dah beberapa lama lepas tu, suatu hari anakku dah balik dari sekolah, dia bercerita hal kawan2 dia macam biasa, hal sekolah, tiba2 di tersebut satu perkataan yang x elok..aku pun tanya dia dari mana dapat perkataan tu,siapa yang sebut..etc. Dia jawab girl tu..aku pun nasihat anakku ni, bla bla...dia faham kata2 aku..alhamdulillah..
Rupanya anakku dah jarang tegur girl ni di sekolah. Dia banyak diamkan diri. X duduk dekat girl ni lagi..terkejut jugak aku tindakan dia ni. Alhamdulillah di suatu sudut maknanya dia ambil nasihat aku tapi salah cara dia buat tindakan tu..sampai x tegur langsung, larikan diri,etc....
Suatu hari, anakku ternampak girl ni main di padang. (rumahku depan padang) So, dia ala2 menggelupur dalam rumah nak main kat luar. Aku benarkan. Tapi aku intai apa tindakan dia. Abangnya yang x da masalah dengan girl ni, tegur n main basikal sama2. Tapi anakku yang sorang ni, macam x keruan kat padang tu. Ke hulu ke hilir x tahu nak buat apa. Kejap betulkan rambut, kejap lari sana kejap lari sini...Kelakar betul! Baru 4 tahun tu..Aku gelak je tengok gelagat dia dari rumah! Agaknya dia nak main tapi rasa bersalah takut aku marah..Bila dia balik, aku nasihat dia x pe, main boleh tapi kalau dia cakap x elok bagi tahu Haziq x suka kawan cakap x elok..dia punya senyum..suka..rupanya dia salah faham hari tu..ingat ibu kata jangan kawan...
Iktibarnya, selalu pantau tindakan anak, ambil tahu siapa kawan dia, sbb perkataan2 baru masuk rumah kadang2 dari kawan2....
Wallahualam...
Ni saya nak ceritakan pengalaman saya menghadapi anak yang mendapat surat cinta!
Rasanya ni pertama kali saya mendengar anak2 seawal ini dapat surat cinta! Kisah ni berlaku masa anak saya yang kedua masuk sekolah pra masa tahun 2009. Umur dia baru 4 tahun masa tu! Actually belum 4 tahun sbb lahir bulan 7.
Suatu hari anak saya balik membawa sekeping kertas dalam poket bajunya. Dia siap bagi tahu kertas tu ada girl nama sekian bagi. Saya x da fikir apa2. Sampai satu tahap dia asik belek2 kertas kosong tu dan siap bawak tidur! Barulah saya tergelak dan terkejut sebenarnya.
Keesokkan harinya dia dapat kertas lagi tapi......kertas kali ni berwarna PINK! Kelakar betul gelagat budak2 ni..anak saya dapat 'surat cinta' sampai 3 hari berturut2! Okay x pe, saya fikir x da apa2 efect. Rupanya girl ni anak jiran juga, masa naik van sekolah dia selalu ajak anakku duduk sebelah dia dan dia macam jaga anakku ni..macam kakak jaga adik gitu..
Anak saya ni ada angin sket..i.e moody..kalau time dia x nak makan..payah betul nak pujuk..suatu hari kami makan di luar, anak saya ni dia tgh x da mood. So, dia buat perangai sket..makanan dah order tapi dia x nak makan. Suami pun dah x tau nak pujuk macam mana lagi nih..mcm2 akal di fikiran..tiba2 saya terfikir girl ni..Apa saya buat? Saya pun pujuk dia, "makanlah, nanti bila pergi sekolah esok, cerita dekat 'girl' ni Haziq (nama anakku) makan apa hari ni, (masa tu makan sata dan otok2 di Kemaman) ntah2 dia x pernah makan.. (whatever.. kalau mmg dia makan sata ni hari2...hihi)"
Tahu x apa tindakan anakku ini!!!!!! Dia terus senyum...dan nak makan!!!Alhamdulillah...aku pun kata pd suami, "bang, parah ni..anak kita dah pandai main cinta..." hubby ku senyum je.
Dah beberapa lama lepas tu, suatu hari anakku dah balik dari sekolah, dia bercerita hal kawan2 dia macam biasa, hal sekolah, tiba2 di tersebut satu perkataan yang x elok..aku pun tanya dia dari mana dapat perkataan tu,siapa yang sebut..etc. Dia jawab girl tu..aku pun nasihat anakku ni, bla bla...dia faham kata2 aku..alhamdulillah..
Rupanya anakku dah jarang tegur girl ni di sekolah. Dia banyak diamkan diri. X duduk dekat girl ni lagi..terkejut jugak aku tindakan dia ni. Alhamdulillah di suatu sudut maknanya dia ambil nasihat aku tapi salah cara dia buat tindakan tu..sampai x tegur langsung, larikan diri,etc....
Suatu hari, anakku ternampak girl ni main di padang. (rumahku depan padang) So, dia ala2 menggelupur dalam rumah nak main kat luar. Aku benarkan. Tapi aku intai apa tindakan dia. Abangnya yang x da masalah dengan girl ni, tegur n main basikal sama2. Tapi anakku yang sorang ni, macam x keruan kat padang tu. Ke hulu ke hilir x tahu nak buat apa. Kejap betulkan rambut, kejap lari sana kejap lari sini...Kelakar betul! Baru 4 tahun tu..Aku gelak je tengok gelagat dia dari rumah! Agaknya dia nak main tapi rasa bersalah takut aku marah..Bila dia balik, aku nasihat dia x pe, main boleh tapi kalau dia cakap x elok bagi tahu Haziq x suka kawan cakap x elok..dia punya senyum..suka..rupanya dia salah faham hari tu..ingat ibu kata jangan kawan...
Iktibarnya, selalu pantau tindakan anak, ambil tahu siapa kawan dia, sbb perkataan2 baru masuk rumah kadang2 dari kawan2....
Wallahualam...
Rabu, 7 April 2010
Design Rumah....

Salam...
Maaf kepada rakan2 followers...sorry, lambat update blog..
Banyak urusan terutama anak-anak dan hal ehwal rumah..memandangkan suami sering offshore..
Banyak agenda dalam fikiran tetapi harus diketepikan kerana anak2 lebih membutuhkan diriku..
(cewah..unsur2 bahasa indon gitu)
Kebetulan banyak aktiviti di sekitar tempat tinggalku yang perlu aku bantu demi sebuah tanggungjawab selagi termampu..
Sambil2 tu aku buat kerja freelanceku iaitu design..belum pernah lagi aku publish design2 rumah yang aku buat..atas permintaan beberapa rakan aku publish kan lah. tapi lokasinya and pemiliknya rahsia ye..
hanya sekadar menjamu mata je..kalau berminat bolehlah hubungi ye..
Ini yang latest aku buat..
Rabu, 27 Januari 2010
Kids room in the making
1. Mula-mula buat design atas kertas
2. Dapatkan masking tape dan lekatkan pada satu hujung.
3. Kemudian tarik sehingga ke hujung yang dikehedaki.
4. Ulangi mengikut design anda.
As my 1st son turns 7 next year, while 2nd turns 6, I decided to separate them away from sleeping in myroom. In Islam it's really good to teach children at 7 to sleep at their own room.
So, for the time being, I put some colours to the wall. And the design was from me with some ideas from my kids too. Still looking for suitable furniture to be transfered into the room. Found some at IKEA as usual..Well, I still have 11months to go (still got ample time to survey).
So, for the time being, I put some colours to the wall. And the design was from me with some ideas from my kids too. Still looking for suitable furniture to be transfered into the room. Found some at IKEA as usual..Well, I still have 11months to go (still got ample time to survey).
6. Kemudian bancuh campuran cat dari dua warna tadi untuk dapatkan warna ketiga.
7. Cat dan buat selang seli mengikut design anda..
Mudah bukan...jika tidak mempunyai masa, buat kerja menampal masking tape pada hari pertama. Dan sambung kerja mengecat pada hari kedua. Kerja menampal masking tape mengambil masa hanya dalam 15-30minit bergantung kecekapan.
Sebenarnya makeover wall ni saya buat hujung tahun 2009...
Rabu, 30 Disember 2009
kisahku berhenti kerja...jadi suri rumah
Allah Maha Besar, Allah Maha Hebat, Allah Maha Pemurah, Allah Maha Kaya...
Inilah antara ungkapan yang aku nak gambarkan betapa bersyukurnya aku dgn nikmatnya..kunci lainnya, taat pada suami walaupun sesuatu permintaan itu sukar utk kita buat..selagi tak melanggar perintah Allah,ikut.
Memang x dinafikan,at first aku berhenti sgt susah nak kawal perasaan,emosi dll..ye la dulu belajar susah2 course architecture (life budak arch ni,mmg biasa x tido mlm..tido kat studio..kat opis tido bawah meja..etc) end up x kerja..aku mengomel tiap2 hari. At that time, ikut suami pindah ke Kemaman, dia dpt job kat sana. Itu belum campur berendam air mata lagi..dah la dok ngadap hutan (even condition of the house sgt ok..)dgn x da kwn lagi..x leh nak jalan2 sendiri..x da shopping complex..fuh..mencabar minda! Bertambah pulak dugaan family..dua2 family x suka aku x kerja..berendam air mata lagi..ditambah pulak aku pregnant 2nd at that time..Mashaallah..
Syukur, suami aku mmg memahami jiwa aku..hari2 balik kerja bawak g jalan w/pun x da shopping mall..g pantai,mkn sata,otok2 etc. Syarat aku minta kalau x kerja, aku nak bersalin di private hosp (sama keadaan masa aku kerja dulu) memandangkan aku jenis byk songeh masa nak bersalin..masa cek pregnant x da masalah langsung. Alhamdulillah..demi nak melegakan jiwaku yg kacau ni..mostly every week kami pergi kuantan..kat sana byk sopping mall..hehe..hujung bulan balik kl..2 or 3 bln balik kedah..
Kerjaya aku x mati kat situ,suami tolong cari network supaya aku boleh buat freelance kat rumah. Mmm..memang syukur..Allah Maha Mengetahui..selagi kita patuh perintah suami selagi tu ada keberkatan..aku dapat byk job design rumah,even commercial building pun..
Dulu time aku kerja,beberapa kali gak suamiku g kerja dgn baju x gosok (kes overnight kat opis)..ish3x..byk tul prob..x terurus rumahtangga aku. Belum masuk kes anak lagi, time tu br anak sorang..
Tahun pertama aku kt sana aku dapat kumpul hampir rm3k..x campur suami bagi elaun bulanan, kad kredit, bonus yearly, masalah duit hutang Mara hubbyku bayor..hehe..berkat kesabaran menangani kerenah dari pelbagai pihak termasuk jiwaku..berperang dengan hawa nafsu sangat susah..kebanyakan kita kerja sbb nak duit, boleh fullfill kehendak beli-belah,keinginan itu dan ini..termasuk la aku. Tapi belajar 'redha' sangat membawa byk perubahan dlm hidup. 'Tawakal' pd Allah dgn berserah sepenuhnya jiwa raga.
"Dan Allah berkuasa terhadap urusanNya, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahuinya." (Surah Yusuf:21)
Ramai yang kata kalau x kerja, x da duit sendiri, nak mintak suami susah..etc..rugi,belajar lama2 x kerja lah..Suami nasihat, belajar utk cari ilmu..x semestinya end up dgn bekerja..patuh pada suami byk faedahnya..w/pun untold kenapa suruh aku berhenti..aku kena muhasabah diri,byk kebaikan dari keburukan..w/pun kerja suatu ibadah,tapi kalu aku g kerja di kelilingi lelaki je, (bidang arch mmg ramai lelaki) paham2 je la..
Rupanya, memang ada rezeki utk aku..tahun ke2 di Kemaman,aku dpt projek buat design layout commercial, alhamdulillah. dapat 3k.
Lepas tu ada dugaan lagi disaat aku sibuk2 tu, 'terpregnant' la pulak..Astaghfirullah..aku x boleh terima waktu tu..dgn anak ke2 baru 6 mths..suami kasi semangat, aku menangis sehari semlm..sbb rasanya x mampu nak jaga,dugaan kedua2 family lagi,mcm2 dlm benak aku..lepas beberapa hari suami bg tarbiyah, aku redha lagi..tawakal..teruskan misi at least satu surah setiap hari utk baby (at least tu..,mmg buat misi ni setiap kali start pregnnt) #contoh surah yang bagus semasa pregnnt: Surah Maryam,Surah Luqman,Surah Yusuf,Surah Yaasin dan byk lagi kalau rajin..
Kuasa Allah, hampir 12wks aku miscarriage..redha lagi..kwn2 hubby (ofismate perempuan) dtg kasi semangat,kwn2 call kasi motivation..tapi aku heartless time tu (sbb syukur Allah Maha Luas Kurniaan dan NikmatNya).
Lepas je kes ni, aku dapat berita yg paling gembira dlm hidup..aku menang sebijik motor Yamaha 135! Hadiah utama pulak tu! Mashaallah..Mcm x caya dpt call dari Pasaraya Nirwana! Peristiwa kelakar masa nak ambik hadiah, sorang Cina lelaki borak dgn hubbyku katanya "motor tu perempuan yg menang oo". Suami aku gelak je (dlm hati: bini aku la..). Teka amount gula2 dlm bekas. X sangka usaha aku kira tepat (mmg sgt suka Maths n cabar diri kira gula2 tu, sampai pukul 2 pagi aku buat calculation, ukur gula2 tolak anggaran udara lagi..pas tu tembak amount lebih kurang nombor cantik sket).Total harga motor tu lebih kurang rm6k+.
Tepat 2 thn aku dok kemaman..w/pun byk dugaan, pengakhirannya mmg manis..Allah Maha Hebat. Suami dpt call dari bos lama ajak masuk company dulu n boleh balik kl..yahoo!! Kami duduk di Bandar Tasik Puteri rumah yg kami beli tahun 2003. Kalaulah kami x duduk kemaman, tentu duduk sini dlm keadaan x ramai org..tentu lagi boring,sunyi.. Subhanallah..waktu kami pindah rumah ni, orang dah ramai sket..jemaah surau ramai..seronok.Suami join jemaah surau,byk aktiviti, kenal ramai jiran..mmm seronok sangat. Aku ikuti kelas agama kat sini, aktiviti bacaan Yaasin rumah ke rumah 2x sbln. Aku dah x boring dan mengomel or muncung lagi mcm dulu.
Setiap hari aku bersemangat, berpagi2, berdoa semoga urusan lancar setiap hari. W/pun suami selalu kena pergi offshore, aku x kisah. (Dulu masa di Kemaman suami memang ada hari2)..x pe..Sayang isteri ditinggal-tinggalkan..Setiap keadaan aku ambil positif, aku x merenung negatifnya atau layan boring tapi aku hadapi dengan penuh tawakal..kat sini aku sambung buat kerja freelance..w/pun x sehebat dapat selepuk mcm dulu, aku seronok. At least aku dpt buat mcm2..kadang2 jiran or kwn2 aku bg kerja typing buku, surat..sekali buat dapat beberapa ratus..bolehla..Kalau rasa boleh handle kids, aku ambil job kalau rasa2 x boleh, aku tolak. Pernah ada job offered rm2k tapi aku tolak, msti nak kena commit...x sanggup, kesian anak2.
Kepada kawan2 atau sesiapa yang dah tinggalkan kerjaya, atau baru nak berjinak2 tinggalkan kerjaya..jgn risau..berdoa selalu semoga Allah beri petunjuk pada kita. Petunjuk dari segi apa nak buat, kalau nak buat biz ke, apa2 je lah..yakin rezeki tu bukan dari bentuk duit je....terbukti ramai ada duit tapi still x bahagia, bergaduh suami isteri memanjang..x dapat manage kehendak etc. Rezeki dlm byk bentuk, dapat luang lebih byk masa beribadah,buat solat sunat etc..mungkin ilmu kita bertambah (ilmu duniawi / ilmu agama), anak bertambah (anak soleh), rezeki suami bertambah (w/pun nyata bukan kita yg dapat terus duit tu), kebahagian, x da masalah. Fikirkan kebaikan saja, nescaya kita dpt menghadapi situasi baru ini..
Antara zikir yang bagus ialah "hasbiallahu laaa ilaa ha illa huwa 'alaihi tawakkaltu wa hu wa rabbul 'arsyil 'adzim" -"cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepadaNya aku bertawakkal, dan Dia adalah Tuhan yang memiliki arasy yang agung"
Dibaca 7x & Kelebihannya: Allah akan mencukupkan apa yang diinginkannya akan perkara dunia dan akhirat. Kita akan selalu merasa cukup dan tidak meminta2 yang memudaratkan kesanggupan diri utk mendapatkannya....
Wallualam..
Inilah antara ungkapan yang aku nak gambarkan betapa bersyukurnya aku dgn nikmatnya..kunci lainnya, taat pada suami walaupun sesuatu permintaan itu sukar utk kita buat..selagi tak melanggar perintah Allah,ikut.
Memang x dinafikan,at first aku berhenti sgt susah nak kawal perasaan,emosi dll..ye la dulu belajar susah2 course architecture (life budak arch ni,mmg biasa x tido mlm..tido kat studio..kat opis tido bawah meja..etc) end up x kerja..aku mengomel tiap2 hari. At that time, ikut suami pindah ke Kemaman, dia dpt job kat sana. Itu belum campur berendam air mata lagi..dah la dok ngadap hutan (even condition of the house sgt ok..)dgn x da kwn lagi..x leh nak jalan2 sendiri..x da shopping complex..fuh..mencabar minda! Bertambah pulak dugaan family..dua2 family x suka aku x kerja..berendam air mata lagi..ditambah pulak aku pregnant 2nd at that time..Mashaallah..
Syukur, suami aku mmg memahami jiwa aku..hari2 balik kerja bawak g jalan w/pun x da shopping mall..g pantai,mkn sata,otok2 etc. Syarat aku minta kalau x kerja, aku nak bersalin di private hosp (sama keadaan masa aku kerja dulu) memandangkan aku jenis byk songeh masa nak bersalin..masa cek pregnant x da masalah langsung. Alhamdulillah..demi nak melegakan jiwaku yg kacau ni..mostly every week kami pergi kuantan..kat sana byk sopping mall..hehe..hujung bulan balik kl..2 or 3 bln balik kedah..
Kerjaya aku x mati kat situ,suami tolong cari network supaya aku boleh buat freelance kat rumah. Mmm..memang syukur..Allah Maha Mengetahui..selagi kita patuh perintah suami selagi tu ada keberkatan..aku dapat byk job design rumah,even commercial building pun..
Dulu time aku kerja,beberapa kali gak suamiku g kerja dgn baju x gosok (kes overnight kat opis)..ish3x..byk tul prob..x terurus rumahtangga aku. Belum masuk kes anak lagi, time tu br anak sorang..
Tahun pertama aku kt sana aku dapat kumpul hampir rm3k..x campur suami bagi elaun bulanan, kad kredit, bonus yearly, masalah duit hutang Mara hubbyku bayor..hehe..berkat kesabaran menangani kerenah dari pelbagai pihak termasuk jiwaku..berperang dengan hawa nafsu sangat susah..kebanyakan kita kerja sbb nak duit, boleh fullfill kehendak beli-belah,keinginan itu dan ini..termasuk la aku. Tapi belajar 'redha' sangat membawa byk perubahan dlm hidup. 'Tawakal' pd Allah dgn berserah sepenuhnya jiwa raga.
"Dan Allah berkuasa terhadap urusanNya, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahuinya." (Surah Yusuf:21)
Ramai yang kata kalau x kerja, x da duit sendiri, nak mintak suami susah..etc..rugi,belajar lama2 x kerja lah..Suami nasihat, belajar utk cari ilmu..x semestinya end up dgn bekerja..patuh pada suami byk faedahnya..w/pun untold kenapa suruh aku berhenti..aku kena muhasabah diri,byk kebaikan dari keburukan..w/pun kerja suatu ibadah,tapi kalu aku g kerja di kelilingi lelaki je, (bidang arch mmg ramai lelaki) paham2 je la..
Rupanya, memang ada rezeki utk aku..tahun ke2 di Kemaman,aku dpt projek buat design layout commercial, alhamdulillah. dapat 3k.
Lepas tu ada dugaan lagi disaat aku sibuk2 tu, 'terpregnant' la pulak..Astaghfirullah..aku x boleh terima waktu tu..dgn anak ke2 baru 6 mths..suami kasi semangat, aku menangis sehari semlm..sbb rasanya x mampu nak jaga,dugaan kedua2 family lagi,mcm2 dlm benak aku..lepas beberapa hari suami bg tarbiyah, aku redha lagi..tawakal..teruskan misi at least satu surah setiap hari utk baby (at least tu..,mmg buat misi ni setiap kali start pregnnt) #contoh surah yang bagus semasa pregnnt: Surah Maryam,Surah Luqman,Surah Yusuf,Surah Yaasin dan byk lagi kalau rajin..
Kuasa Allah, hampir 12wks aku miscarriage..redha lagi..kwn2 hubby (ofismate perempuan) dtg kasi semangat,kwn2 call kasi motivation..tapi aku heartless time tu (sbb syukur Allah Maha Luas Kurniaan dan NikmatNya).
Lepas je kes ni, aku dapat berita yg paling gembira dlm hidup..aku menang sebijik motor Yamaha 135! Hadiah utama pulak tu! Mashaallah..Mcm x caya dpt call dari Pasaraya Nirwana! Peristiwa kelakar masa nak ambik hadiah, sorang Cina lelaki borak dgn hubbyku katanya "motor tu perempuan yg menang oo". Suami aku gelak je (dlm hati: bini aku la..). Teka amount gula2 dlm bekas. X sangka usaha aku kira tepat (mmg sgt suka Maths n cabar diri kira gula2 tu, sampai pukul 2 pagi aku buat calculation, ukur gula2 tolak anggaran udara lagi..pas tu tembak amount lebih kurang nombor cantik sket).Total harga motor tu lebih kurang rm6k+.
Tepat 2 thn aku dok kemaman..w/pun byk dugaan, pengakhirannya mmg manis..Allah Maha Hebat. Suami dpt call dari bos lama ajak masuk company dulu n boleh balik kl..yahoo!! Kami duduk di Bandar Tasik Puteri rumah yg kami beli tahun 2003. Kalaulah kami x duduk kemaman, tentu duduk sini dlm keadaan x ramai org..tentu lagi boring,sunyi.. Subhanallah..waktu kami pindah rumah ni, orang dah ramai sket..jemaah surau ramai..seronok.Suami join jemaah surau,byk aktiviti, kenal ramai jiran..mmm seronok sangat. Aku ikuti kelas agama kat sini, aktiviti bacaan Yaasin rumah ke rumah 2x sbln. Aku dah x boring dan mengomel or muncung lagi mcm dulu.
Setiap hari aku bersemangat, berpagi2, berdoa semoga urusan lancar setiap hari. W/pun suami selalu kena pergi offshore, aku x kisah. (Dulu masa di Kemaman suami memang ada hari2)..x pe..Sayang isteri ditinggal-tinggalkan..Setiap keadaan aku ambil positif, aku x merenung negatifnya atau layan boring tapi aku hadapi dengan penuh tawakal..kat sini aku sambung buat kerja freelance..w/pun x sehebat dapat selepuk mcm dulu, aku seronok. At least aku dpt buat mcm2..kadang2 jiran or kwn2 aku bg kerja typing buku, surat..sekali buat dapat beberapa ratus..bolehla..Kalau rasa boleh handle kids, aku ambil job kalau rasa2 x boleh, aku tolak. Pernah ada job offered rm2k tapi aku tolak, msti nak kena commit...x sanggup, kesian anak2.
Kepada kawan2 atau sesiapa yang dah tinggalkan kerjaya, atau baru nak berjinak2 tinggalkan kerjaya..jgn risau..berdoa selalu semoga Allah beri petunjuk pada kita. Petunjuk dari segi apa nak buat, kalau nak buat biz ke, apa2 je lah..yakin rezeki tu bukan dari bentuk duit je....terbukti ramai ada duit tapi still x bahagia, bergaduh suami isteri memanjang..x dapat manage kehendak etc. Rezeki dlm byk bentuk, dapat luang lebih byk masa beribadah,buat solat sunat etc..mungkin ilmu kita bertambah (ilmu duniawi / ilmu agama), anak bertambah (anak soleh), rezeki suami bertambah (w/pun nyata bukan kita yg dapat terus duit tu), kebahagian, x da masalah. Fikirkan kebaikan saja, nescaya kita dpt menghadapi situasi baru ini..
Antara zikir yang bagus ialah "hasbiallahu laaa ilaa ha illa huwa 'alaihi tawakkaltu wa hu wa rabbul 'arsyil 'adzim" -"cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepadaNya aku bertawakkal, dan Dia adalah Tuhan yang memiliki arasy yang agung"
Dibaca 7x & Kelebihannya: Allah akan mencukupkan apa yang diinginkannya akan perkara dunia dan akhirat. Kita akan selalu merasa cukup dan tidak meminta2 yang memudaratkan kesanggupan diri utk mendapatkannya....
Wallualam..
Langgan:
Catatan (Atom)